vineri, 29 iulie 2011

Educatia in Scoala Summerhill

Am tradus direct de pe site ul oficial http://www.summerhillschool.co.uk un material placut despre scoala Summerhill. Spor la citit!

"Toate crimele, toate ura, toate razboaiele pot fi reduse la nefericire" -A.S. Neill, fondator al Scolii Summerhill.
Astazi, peste tot in lume, invaţamântul se indreapta spre un stil al testarilor, cu tot mai multe teste si examinari si califirari. Pare a fi o tendinţa moderna de evaluare in care educatia este definita de calificari si evaluari.

Daca societatea ar trata orice alt grup de oameni in modul in care isi trateaza copiii, ar fi considerata o violare a drepturilor omului. Dar pentru majoritatea copiilor din lume aceasta este asteptarea fireasca din partea parinţilor, a scolii si a societatii in care traim. Astazi multi educatori si multe familii au devenit reticenti la acest mediu restrictiv. Ei incep sa caute raspunsuri alternative la scolarizarea traditionala.

Unul dintre aceste raspunsuri este scoala democratica sau "libera" de scolarizare. Exista mai multe modele de scoli democratice in toate colţurile globului, de la Israel catre Japonia, din Noua Zeelanda si din Thailanda in Statele Unite.
Cea mai veche si cea mai faimoasa dintre aceste scoli este Summerhill, situata pe coasta de est a Angliei.

Scoala Summerhill a fost fondata in 1921, intr-o perioada in care drepturile persoanelor fizice erau  mai puţin respectate ca astazi. Copiii erau batuţi in cele mai multe case si disciplina era cheia cresterii copilului. Prin auto-guvernarea ei si prin libertatea ei, a luptat pentru mai mult de optzeci de ani impotriva presiunilor sa se conformeze, in scopul de a oferi copiilor dreptul de a decide pentru ei insisi. Scoala este acum o comunitate infloritoare democratica, care arata ca copiii invaţa sa aiba incredere in ei, sa fie toletantisi plini de grija atunci cand lise ofera spatiul necesar pentru a fi ei insisi.

Scoala Summerhill este una dintre scolile cele mai renumite din lume si a influenţat practica educaţionala in multe scoli si universitaţi. Miscarea democratica a scolilor este acum in plina inflorire pe plan internaţional, cu multe scoli care se bazeaza pe filosofia lui A.S. Neill sau sunt inspirate de citirea carţilor sale.


Summerhill este o comunitate de peste o suta de oameni. Aproximativ 95 dintre acestia sunt copii cu vârste cuprinse intre 5 si 18 an, restul sunt cadre didactice, parinţi si alte categorii de personal. Scoala este situata intr-o casa victoriana iubita, cu  spatiu vast, la doua mile de coasta de est a Suffolk.

Majoritatea copiilor sunt la Sumerhill pe termen lung, dar sunt si copii de zi. De obicei de copiii mici se ocupa copiii mari. Se prefera ca copiii sa doarma la Summerhill, fapt care este coeducational si ofera placere si diversitate de copii din intreaga lume.

Exista o gama larga de materii, pana la nivelul GCSE si peste el. O programa noua este creata de fiecare data cand copiii mari au absolvit. Nu exista nici o constrangere de participare a copiilor la ore.

Orarul este astfel organizat, incat exista acces liber la arta, lemn si la calculatoare. Exista de asemenea arii libere in care copiii care nu sunt la ore sa poata sa piarda timpul, sa se amuze, sa socializeze, sa se joace, sa fie creativi. Adultii nu sunt acolo sa creeze lucruri pentru copii, ei sunt acolo sa creeze lucruri pentru ei insisi. Sporturile, jocurile si alte amuamente sunt toate generate de copii si adulti, in functie de nevoie.

Personalul scolii se intalneste zilnic pentru a dsicuta orice problema intalnita sau care ii preocupa. O atentie deosebita este acordata monitorizarii copiilor nou sositi si celor care ar putea avea probleme cu lectiile. Personalul ia in considerare diverse actiuni care sa ajute copilul in procesul de invatare. De exemplu, daca un copil este nervos in sala de clasa, i se ofera lectii unu la unu. Acesta este cazul copiilor rapizi sau lenti. Copiii pot sustine examenele mai devreme daca doresc si majoritatea lor iau examenele GCSE  inainte de a parasi scoala. Unii copii prefera sa nu ia parte la aceste examene.

Cea mai importanta libertata la Summerhill este dreptul de a se juca. Toate lectiile sunt optionale. Nu exista nici o presiune de a fi conform cu ideile adultilor referitoare la crestere, desi comunitatea are asteptari de comportament rezonabil de la fiecare individ in parte. Intimidarea, vandalismul sau alte comportamente antisociale sunt tratate de catre avocati alesi speciali, sau de catre intreaga comunitate la reuniunile sale zilnice.

Scoala se intinde pe  douasprezece acri de gradina si de padure, avand o multime de spatiu pentru ciclism, constructii de colibe, catarare in copaci, focuri de tabara, camping, jocuri de imaginatie. Exista o piscina pentru utilizarea in timpul verii, un teren de tenis, un teren de joaca, zona de baschet precum si zona acoperita pentru tenis de masa. In timpul iernii si al primaverii exista un comitet ales de comunitate pentru a organiza jocuri si activitaţi dupa-amiazile si serile. Acestea includ jocul de-a prinselea, jocuri de cuvinte, jocuri de masa, jocuri spontane, spune povestea, calatorii, cinema etc.

Summerhill este o comunitate fericita si plina de grija care recunoaste importanţa exprimarii emoţiilor si a  invaţarii prin sentimente. Exista o deschidere si o onestitate generala in rândul membrilor comunitaţii. Personalul nu foloseste autoritatea adultului de a impune valori si de a rezolva probleme; acestea sunt rezolvate de catre individ, cu ajutorul unor prieteni sau mediatori sau de catre comunitate in cadrul reuniunilor.

Scoala are un program de informare cu propria persoana angajata pentru relaţii externe si cu un comitet ales de elevi care iau parte in mod regulat la conferinţe, programe pentru drepturile copiilor, ateliere de lucru in scoli si colegii etc. Scoala se straduieste sa permita vizita in scoala a cat mai multor oameni, pentru a vedea acest sistem unic in acţiune. Exista planuri de viitor de a impartasi experienta indelungata si unica cu alte scoli din intreaga lume. Fiica lui AS Neill, Readhead Zoë, si sotul ei, Tony sunt in mod regulat invitati pentru a preda in strainatate. Raspunsul entuziast reflecta recunoasterea crescânda a scolii ca un far de lumina al educatiei centrate pe copil. Vizite recente au inclus Japonia, Coreea de Sud, Brazilia, Italia, Portugalia, Germania, Spania Si Grecia.

Atmosfera de comunitate de la scoala este foarte puternica. Intr-o mare masura trebuie sa fie asa acolo unde 100 de persoane locuiesc in imediata apropiere mai multe de jumatate din an, dar este stimulata la Summerhill de faptul ca toţi locuitorii sunt considerati membri egali ai comunitaţii. Toti membrii au parte de aceeasi egalitate ca cetaţenie ai scolii - cadrele didactice, copii mari si copiii mici deopotriva - acest lucru este reflectat in interacţiunile lor zilnice. Exista o usurinţa de relationare de la egal la egal care nu poate exista intr-o ierarhie, o relationare prietenoasa si informala.

Ceea ce face ca egalitatea sa fie reala mai degraba decât simpla retorica este adunarea. Toata lumea stie, de exemplu, ca daca un membru al personalului nu a avut nici o sancţiune impotriva unui elev, nu este o garantie ca nici elevul nu are o sanctiune faţa de el - si ca atunci cand un profesor aduce un caz al unui elev, nu este nici mai mult nici mai puţin probabil sa reuseasca, doar datorita statutului relativ al persoanelor implicate. Aici, toata lumea are acelasi statut.
„Poti iubi idea, sau poti sa o urasti, dar daca ai copii tai, daca educi copii, sau daca ai fost vreodata copil, un lucru este sigur, nu vei mai vedea copilaria sau educatia in aceeasi maniera niciodata.” - Zoe Neill Readhead

Rezultatul este un puternic sentiment de solidaritate cu Summerhill intre toţi membrii sai diversi. Exista o diversitate pe mai multe planuri: pe langa diferentele de varsta, Summerhill este o comunitate internaţionala. Multe naţiuni sunt reprezentate, inclusiv Franţa, Germania, Olanda, Israel, Elveţia, SUA, Coreea Si Taiwan; Marea Britanie are  mai puţin de jumatate din elevi.

Desigur nu totul este roz in gradina. Uneori un copil cu puternice inclinatii spre rebeliune, de obicei un nou venit, se comporta intr-un mod destructiv, deliberat, spargand legile scrise si nescrise ale comunitatii cu consecinte ravasitoare. Este interesant faptul ca acesti copii razvratiţi sunt in general cei care au sosit recent la Summerhill dintr-o scoala conventionala. Ei par a fi razvratiţi impotriva structurii neloiale si autoritare din care provin; când ei erau ei acolo, rebeliunea nu a fost posibila. Evident, ei pot fi distructivi, dar de obicei ei se instaleaza si inceap sa se bucure de libertatea de la Summerhill intr-un mod mai constructiv.

Un vizitator care recent a stat in scoala a scris: „Poate ca exista hartuiala la Summerhill, dar eu nu am vazut-o. Este posibil ca copiii mai mare sa se considere regi peste juniori, dar eu nu am perceput nici un indiciu in acest sens. Ceea ce eu am vazut cu adevarat este ca copii de opt ani sar in mod neasteptat in spatele baietilor de 15 ani, si sunt plimbati asa roata cu buna dispozitie. Copiii mai mici suparati sunt consolati cu un brat pe umarul lor de catre un copil mai mare. Am vazut copii stant in colturi povestind infocat despre o problema sau alta a momentului, total dezinteresati daca interlocutorii lor sunt de varsta lor, sau mai tineri sau mai mari cu un an, cu trei ani sau cu sase ani... Ar fi stupid sa sugerez ca toti acestia nu au propri lor prieteni, dar nu cred ca vreunul din ei are dusmani.”

2 comentarii: