vineri, 2 septembrie 2011

Bolile copilariei: varicela la la

Credeam ca au piscat-o tantari. Am si dat-o cu spray care protejeaza sau alunga tantarii.
Apoi am dat-o cu aloe, ca piscaturile astea piscau tare tare.
Dupa o saptamana am inceput sa ma intreb de ce doar pe ea o pisca tantarii... si la un moment dat, tati a avut o revelatie: avem varicela!
Am aflat ca varicela se numeste si varsat de vant (vai ce nu imi place numele asta cu vant)!
Varsatul de vant este o infectie virala care cauzeaza o eruptie pe suprafata pielii si pe mucoase. Eruptia apare mai intai pe fata si trunchi, intinzandu-se apoi pe aproape intreaga suprafata a corpului, inclusive pe scalp si pe organele genitale si chiar inauntrul gurii, urechi, vagin. Elementele eruptive constau la inceput in macule (pete) mici (5-10 mm) rosii si apar intr-o perioada de 2 pana la 4 zile in valuri eruptive. Aceste pete se umfla, devin papule si ulterior trec in stadiul de vezicule asezate pe o baza rosie. Datorita situarii lor superficiale, formei si continutului seros, veziculele au fost asemuite cu picaturile de roua. Veziculele se deprima treptat si se usuca, formand cruste. In urma veziculelor nu raman cicatrici, doar uneori o usoara coloratie maronie a pielii, trecatoare. Unele personae au doar cateva vezicule, in timp ce altele au cateva sute.
Noi ne-am incadrat  in cei putini cu putine bubite. Am aflat ca:
  • nu se scarpina bubitele
  • bubitele se dau cu o solutie mentolata
  • pot aparea dureri abdominale (am avut)
  • poate aparea stari de greata (nu am avut)
  • uneori vine si cu febra (nu stiu daca am avut, eu nu am remarcat)
La copii se pare ca formele sunt usoare, desi am vazut pe net poze cu copii care aveau forme mai "urate" sa le zic asa.
Am aflat ca e un virus (doar sunt la moda virusii), cu numele stiintific: virus varicelo-zosterian (VVZ), virus herpetic. Virusul cel dragalas este in secretiile nazale si in lichidul din vezicule, deci se transmite prin hapciu sau prin atingerea bubitelor sparte.
Da, este foarte cotagios, 90% din cei neimunizati care sunt expusi la varicela, o vor face.
Varicela e o boala de primavara, totusi noi am facut-o vara, deci e si de vara.
Incubatia: de la 7 la 21 de zile dupa expunere, in general aparand la 14 pana la 17 zile. 
Durata se datoreaza faptului ca sunt 2-3 puseuri de aparitie de bubite. Ajungi la un moment dat sa ai bubite care apar, bubite inflorite (cu farful acela alb) si bubite uscate... trei, Doamne, si toti trei...
Tratarea varicelei
- comprese umede si bai racoroase la 3-4 ore in primele zile
- bai cu fierturi de cereale (se tamponeaza pielea, nu se freaca)
- lotiune mentolata cu calamina pentru mancarime
- tamponare cu aloe
- la copii se taie musai unghiile, pentru a preveni scarpinarea si ruperea bubitelor
- daca vreti antitermice, sa fie fara aspirina deoarece poate cauza sindromul Reye.
Alimentatie variceloasa: la liber. Mi-a spus o vecina ca muraturile si caldurica ajuta sa erupa bubitele, dar nu mi s-a confirmat de medic trebusoara asta, asa ca mai studiem problema.
Ce sa va mai spun, eu ma bucur ca avem varicela in familie, ne imunizam si scapam!



Un comentariu:

  1. Multumesc pentru articol, l-am printat pentru ca asteptam deja varicela de ani de zile si nu a indraznit: fetele mele sunt nevaccinate defel si s-au jucat in nenumarate randuri cu copii cu varicela, cu tuse magareasca, cu rubeola si n-au luat inca nimic.

    Cu drag,
    raluca jacono

    RăspundețiȘtergere