vineri, 13 aprilie 2012

A.D.E.M.R. - Asociatia pentru dezvoltarea educatiei Montessori in Romania


Ma bucur si felicit aceasta initiativa in Romania.
Iata cateva date de pe site-ul oficial: 
"Asociația pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România are ca scop diseminarea, dezvoltarea și promovarea Pedagogiei Montessori în România.
Acțiunile Asociației se doresc o continuare a eforturilor depuse în perioada interbelică și în perioada de după decembrie 1989 de către Asociația Montessori din România.
Educația pe care pedagogia Montessori o propune este bazată pe respectul demnității copiilor și a adolescenților și este orientată spre nevoile lor individuale. Principiul de bază al educației Montessori este construirea unui mediu adaptat nivelului de dezvoltare a copiilor, în care aceștia își pot exercita libera alegere.

Pedagogia Montessori cuprinde o ofertă diferențiată pentru copii și adolescenți de ambele sexe și de toate vârstele (între 0 și 18 ani), cu diferite abilități, cu capacități intelectuale diferite (pornind de la cei cu deficiențe pâna la cei supradotați), precum și pentru cei dezavantajați din punct de vedere social. Educația Montessori încurajează și contribuie la dezvoltarea fiintei umane ca persoana unică, liberă, creativă si responsabilă.

Ce este metoda Montessori?
La începutul anilor 1900, dr. Maria Montessori a elaborat această metodă educaţională, pe baza observaţiilor sale ştiinţifice asupra comportamentului copiilor. Având cunoştinţe solide în materie de pedagogie, antropologie si psihiatrie, ea a dezvoltat ideea că fiecare copil se naşte cu un potenţial unic ce trebuie valorificat, copilul nefiind doar un “vas gol” care aşteaptă să fie umplut. Astfel a luat fiinţă o metodă de auto-educaţie şi dezvoltare care se bucură de recunoaştere in toată lumea.

Modelul pedagogic Montessori pune copilul în centru. Copiii Montessori învaţă într-un mediu non competitiv şi care-i susţine în permanenţă, concentrându-se pe individualitatea copilului şi pe nevoile lui specifice. Copiii sunt încurajaţi să muncească independent, în ritmul lor, educatorul putând să lucreze cu fiecare în parte sau în grupuri mai mici. Grupa Montessori e formată din copii cu vârste cuprinse între 0 – 3 ani, 3 - 6 ani (Casa dei Bambini), 6 – 9 ani si 9 – 12 ani. Copiii învaţă astfel atât de la educatori, dar şi independent, sau unii de la alţii.

Acest sistem atribuie copiilor anumite responsabilităţi şi îi ajută să îşi dezvolte stilul personal de acumulare a cunoştinţelor, timp în care educatorul acţionează ca un ghid care le încurajează şi le facilitează acţiunile. Un principiu esenţial al educaţiei Montessori, este că educatorul trebuie să fie în permanenţă atent la ce face copilul şi nu invers. Educatorul este, desigur, o parte foarte importantă a acestui proces. El trebuie să creeze mediul deosebit şi ordonat, în care copilul să poată să înveţe. Educatorul și copiii împart tot spaţiul dintre ei. Nu există o arie destinată educatorului sau o catedră şi tot spaţiul este folosit pentru activităţi.

Maria Montessori
Născută în 1870 în Chiravalle, în provincia Ancona, Maria Montessori a fost prima femeie care a practicat medicina în Italia după absolvirea Facultăţii de Medicină a Universităţii din Roma în 1896.

Medic fiind, Dr. Montessori a fost în permanentă legatură cu copiii şi a devenit profund interesată de dezvoltarea lor. În urma unei cercetări atente şi minuţioase, ea a realizat că micuţii îşi construiesc propriile lor personalităţi pe masura ce interacţionează cu mediul înconjurător.
Metoda ei de abordare a educaţiei, a rezultat dintr-o solidă cunoaștere a biologiei, psihiatriei şi antropologiei. Astfel, ea a studiat copii de toate rasele şi culturile din numeroase ţări, ajungând să realizeze în cele din urmă că legile dezvoltării umanităţii sunt valabile oriunde. Dr. Montessori şi-a continuat aceste observaţii, aprofundându-le şi lărgindu-şi aria de cunoastere până la moartea sa in 1952.
Maria Montessori şi-a deschis prima Casa dei Bambini ( Casa Copiilor) într-unul dintre cele mai sărace cartiere din Roma, pe atunci notoriul Quartiere di San Lorenzo. “Era în 6 ianuarie (1907), când a fost deschisă prima şcoală pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 6 ani. Nu pot să spun că era bazată pe metodele mele, pentru că acestea nu exitau la acel moment. Dar în această şcoală, metoda mea avea să ia fiinţă în cel mai scurt timp. În acea zi însă nu era nimic de văzut decât copii săraci, murdari şi nefericiţi cu maniere grosolane şi timide totodată, mulţi dintre ei plângând, majoritatea provenind din familii iliterate şi care mi-au fost lasaţi în grijă... Copiii erau atât de înlăcrimaţi şi înspăimântaţi, atât de ruşinoşi încât îmi era imposibil să-i fac să vorbească; feţele lor erau lipsite de orice urmă de expresie iar ochii priveau nedumeriţi ca şi când nu văzuseră nimic în viaţa lor..”“Ar fi interesant de ştiut circumstanţele iniţiale care le-a oferit posibilitatea acelor copii să treacă printr-o asemenea transformare, sau mai degrabă, ce a condus la apariţia acelor copii noi, ale căror suflete s-au dezvăluit cu atâta strălucire încât au reuşit să răspândească această lumină în lumea întreagă”.
Şi într-adevăr, a fost ca si când această strălucire a trezit conştiinţele, pentru ca după doar 6 luni de la deschiderea Casei Copiilor, oameni de toate felurile de pe toate continentele au venit să vadă copiii miraculoşi ai Mariei Montessori.

Dr. Montessori a fost convinsă că educaţia începe la naştere şi că primii ani din viaţa unui copil, fiind cei care-l şlefuiesc pe acesta cel mai mult, sunt şi cei mai importanţi, atât fizic cât şi mental. Ea a simţit că în aceşti primi ani, copilul are aşa numitele “perioade senzitive” în timpul cărora este în mod particular receptiv la anumiţi stimuli. Această receptivitate către anumite lucruri durează doar atât cât necesitatea respectivă este împlinită.
În 1909, dr. Montessori a ţinut primul ei curs, aşteptându-se să aibă studenţi doar dintre educatorii italieni. Spre surprinderea ei, au participat şi persoane din ţări străine. Munca Mariei Montessori a continuat şi treptat a fost acceptată în multe ţări europene şi în alte părţi ale lumii. În 1915, dr. Montessori a fost primită cu mult entuziasm şi în Statele Unite, unde au fost dechise apoi foarte multe şcoli bazate pe cursurile ţinute de aceasta. Întoarsă în Europa, a continuat seria conferinţelor în mai multe ţări şi şi-a petrecut mult timp cu aprofundarea cercetărilor personale.
Pentru munca ei, dr. Montessori a primit nenumărate distincţii şi onoruri. În timpul războiului, filosofia ei fiind interzisă de regimul nazist, dr. Montesori a creat mişcarea Montessori din India, unde şi astăzi se bucură de multă preţuire.
Maria Montessori a murit în 1952 în Olanda la vârsta de 81 de ani. După moartea ei, Mario, fiul ei, a devenit succesor la conducerea Asociaţiei Internationale Montessori (AMI), organizaţie creată de Maria Montessori, cu sediul în Amsterdam."



2 comentarii:

  1. Copiii mei merg acum la o scoala Montessori si le place fff mult, iar eu sunt la randul meu tare multumita. Si cand ma gandesc la educatia-dresaj din scolile "normale".....
    Felicitari pt. tot ceea ce faci, nu am avut eu timp sa scriu, dar m-am bucurat de nenumarate ori citind postarile tale! Iti multumesc si te imbratisez cu drag!

    RăspundețiȘtergere