luni, 6 august 2012

Poti alapta daca nu ai fost alaptata?

Va redau o pagina dintr-o carte minunata pentru parinti minunati: CAND APARE COPILUL, de Francoise Dolto.

"Spuneati ca aceste preocupari ale mamei se pot datora problemelor pe care ea insasi le-a avut in copilarie cu propria mama. Mi s-a spus ca aveti o anecdota pe aceasta tema...

Este vorba despre mama care a nascut in timpul razboiului? E o poveste extraordinara, desi un pic cam lunga. Nici mie, care in acea perioada imi faceam specializarea in psihanaliza, nu mi-a venit sa cred. Se intampla la spitalul unde, in acea vreme, eram externa. In camera de garda internul ne spune: "avem o lauza formidabila, care are lapte suficient pentru a hrani trei copii...". In timpul razboiului era o mare lipsa de lapte. A doua zi ne spune: "Stiti ce s-a intamplat? Ei bine, si-a pus copilul la san si gata cu laptele...". Nimeni nu mai intelegea nimic. Atunci le-am spus: "Trebuie sa vorbeasca cineva cu aceasta femeie. E foarte probabil ca simtindu-si copilul la san, sa fi aparut un sentiment de culpabilitate profunda, datorat faptului ca mama ei nu a alaptat-o". Bineinteles, hohot general in camera de garda... Ce idei au si psihanalistii! Trec cateva zile - mergeam la spitalul acela de doua ori pe saptamana: sunt intampinata cu strigate si mi se da onorul... "Nu stiti ce s-a intamplat? - Nu, nu stiu. - Ei bine, are din nou lapte. - I-am spus totul asistentei, inclusiv ideea dumneavoastra, mi-a spus internul. Ea a vorbit cu mama, care a inceput sa planga in hohote, marturisindu-i ca a fost abandonata si ca nu si-a cunoscut niciodata propria mama. Atunci asistenta a avut o extraordinara prezenta de spirit: s-a comportat cu ea ca o mama. A fost blanda, afectoasa, i-a spus: "Draga mea, esti facuta sa fii o mama buna si nu o sa-ti parasesti niciodata copilul", Si a adaugat: "O sa-ti dau eu biberonul pe care nu ti l-a dat mama ta." Si, dupa ce i-a pus copilul in brate, a imbratisat-o cu afectiune si i-a dat si ei un biberon. La putin timp dupa aceea i-a revenit laptele." Este o poveste adevarata."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu