"Condiţionarea minţii bebeluşilor este principalul
determinant al caracterului gamelor selectate să fie folosite întreaga viaţă.
El aşteaptă să fie impresionat de experienţe şi mai aşteaptă o anume cantitate
şi varietate de impresii. Mai departe, aşteaptă ca acele caracteristici ale
experienţei care îl impresionează să aibă semnificaţie directă şi folositoare
asupra situaţiilor pe care le va întâlni în viaţă. Când
experienţa ulterioară nu corespunde caracterului celor care l-au condiţionat,
el tinde să le influenţeze ca să obţină acel caracter, spre bine sau spre rău.
Dacă este obişnuit cu singurătatea, îşi va aranja inconştient lucrurile în aşa
fel încât să obţină un nivel similar de singurătate. Încercările, fie din
partea lui însuşi, fie cauzate de circumstanţe, de a ajunge mult mai mult sau mai puţin singur decât era
obişnuit, vor fi întâmpinate de tendinţa lui spre stabilitate.
Chiar
şi un nivel obişnuit de anxietate tinde să fie menţinut, fiindcă pierderea
bruscă a „ceva de care să te îngrijorezi” poate cauza o formă mult mai pro-fundă
şi infinit mai acută de anxietate. Pentru cineva al cărui habitat natural era
limita dezastrului, un pas uriaş înspre securitate este la fel de insuportabil
ca şi când s-ar întâmpla evenimentul de care se teme cel mai tare. Se află în
funcţiune tendinţa de a menţine ce ar fi trebuit să fie nivelul înalt de
fericire stabilit în prima copilărie.
Schimbări
radicale în nivelul cuiva de succes sau eşec, fericire sau nefericire,
schimbări en-gros ale asocierilor stabilite de cineva întâmpină opoziţia sta-bilizatorilor
noştri înnăscuţi, de care adeseori ne tre-zim că ni se loveşte voinţa. Iar
voinţa are rareori mai mult efect decât puterea „obişnuinţei”. Dar uneori, e-venimente
exterioare impun schimbări asupra indivi-dului. Stabilizatorii produc atunci
contragreutăţi pen-tru situaţiile care nu pot fi asimilate ca atare. Distra-geri
cum sunt probleme presante (dar şi familiare) pot lua din presiunea unui succes
sau eşec intolerabil.
Pentru
a face adaptarea necesară unei schimbări ireversibile, după ce s-a epuizat orice
efort de a reface status quo-ul, omul
trebuie adeseori să se retragă din competiţie, să schimbe viteza pe
funcţionare neutră şi să se reorienteze noilor circumstanţe pe care viaţa le-a
impus. Acest fapt face uneori necesară o boală sau un accident care
imobilizează victima sufi-cient cât să se odihnească şi să-şi redirecţioneze
forţele potrivit noilor cerinţe. Tedinţa de stabilitate foloseşte chiar şi
corpul pentru restabilirea echilibrului, permiţân-du-i să cedeze bolii când
există o nevoie emoţională de a fi „dădăcit” şi când există disponibilă o mamă
potenţială. Aduce la suprafaţă o răceală a-tunci când o scurtă escapadă în
afara câmpului de bă-tălie îi este suficientă persoanei ajunsă prea departe
faţă de nivelul de bună-dispoziţie cu care se simte confortabil sau când i se
solicită să se sforţeze mult prea mult.
Pentru
a face viaţa tolerabilă, unele persoane au nevoie să fie într-o stare fizică
proastă foarte des (cei abonaţi la accidente), iar unii trebuie să fie răniţi
permanent pentru a supravieţui în prezenţa nevoii lor de a fi îngrijiţi ca de-o
mamă, distraţi sau pedepsiţi, după caz. Unii dezvoltă un soi de fragilitate
pentru a menţine membrii familiei în relaţii strânse cu ei, deve-nind efectiv
bolnavi când sunt trataţi fie prea bine, fie prea rău, de către cei implicaţi.
Printre
cunoştinţele mele, poate cel mai extrem caz de folosire a bolii pentru a
obţine stabilitate, era o femeie la care povara vinovăţiei aproape de ne-suportat
era factorul disturbant.
Natura
îngrijirii iniţiale a prietenei mele, do-vada de neschimbat în mintea ei
infantilă că era „rea”, nu îmi este cunoscută şi probabil că nici ei, dar
fratele ei geamăn, care este posibil să-i fi împărtăşit chinul, s-a sinucis la
vârsta de douăzeci şi unu de ani. Cu greutatea suplimentară de vină, cu totul
iraţională, ca-re însoţeşte în mod inevitabil moartea unui frate al unei
persoane deprivate, dublată poate şi de apropierea suplimentară de a fi fost
gemeni, s-a pornit să-şi gă-sească pedepse potrivite pentru a compensa totul,
pâ-nă la punctul suportabil pentru ea. Mecanismul stabi-lizator al simţului ei
continuum suprasolicitat, luân-du-şi metodele şi specificul din cultura ei,
trebuia să reducă pericolul de a avea o viaţă de succes, mai ales „peste
cadavrul fratelui ei”. Condiţionarea ei, vina din copilărie, reprimată şi apoi
redeschisă brutal de sinu-ciderea fratelui ei, nu putea tolera nici un pic de
noroc pentru ea însăşi.
În
câţiva ani a trebuit să aibă doi copii ilegi-timi, unul de la un bărbat de altă
rasă, altul de la un necunoscut. Îşi luase câteva slujbe care erau, pentru
condiţia ei socială, umilitoare; a contactat poliomielită, rămânând, în felul
acesta, într-un scaun cu rotile pentru tot restul vieţii; a contactat
tuberculoză în spi-talul unde trata poliomielita, stricându-şi un plămân şi
afectându-l serios pe celălalt, şi-a vopsit părul într-un violet extrem, care
reuşea într-o bună măsură să strice drăgălăşenia ei persistentă şi s-a mutat
împreună cu un artist ratat mult mai în vârstă decăt ea.
Când
am vorbit ultima dată cu ea, mi-a spus cu bună-dispoziţia ei obişnuită că
făcuse curăţenie du-pă o petrecere şi căzuse din scaunul cu rotile, rupându-şi
un picior care era deja paralizat.
Nu
era niciodata întunecată, nici nu se plângea; devenea vizibil mai veselă pe
măsură ce dezas-trele se succedau, uşurând povara ei interioară din ce în ce
mai eficient. Am întrebat-o odată dacă mi se pă-rea mie sau devenise mai
fericită după ce a devenit infirmă. Mi-a răspuns imediat că nu fusese
niciodata în viaţa ei mai fericită.
Îmi
vin în minte jumătate de duzină de ase-menea cazuri. Unii bărbaţi şi-au lăsat
bărbi sau au a-chiziţionat cicatrici pentru a reduce atractivitatea fizi-că ce
le făcea viaţa inconfortabil de uşoară şi femeile mult mai iubitoare, fapt pe
care nu-l puteau reconcilia cu sentimentul profund că nu sunt demni de a fi
iubiţi.
Sunt
şi bărbaţi şi femei care se simt atraşi nu-mai de parteneri care nu ar putea fi
interesaţi de ei.
Eşecuri
de toate felurile sunt de obicei uşor de corelat, nu lipsei de capacităţi, nu
ghinionului, nici competiţiei, ci tendinţei subiectului de a menţine condiţiile
în care s-a obişnuit să se simtă acasă.
Aşa
că atunci când un bebeluş îşi formează o impresie asupra relaţiilor cu tot ce
nu este el însuşi, el construieşte cadrul care îi va deveni casă pentru în-treaga
viaţă, la care toate se vor raporta, cu care toate vor fi măsurate şi
echilibrate. Mecanismul său stabilizator va funcţiona pentru a-l menţine. Un
bebeluş privat de experienţa necesară pentru a-şi pune baza înfloririi depline
a potenţialului înnăscut, se poate să nu cunoască nici un moment binele necondiţionat care i-a fost
natural neamului său timp de 99.99% din istoria sa. Deprivarea, în cazul în
care el a suferit discomfortul şi limitările ei din prima copilărie, va fi
menţinută nediscriminat ca parte a dezvoltării lui. Forţele instinctuale nu
raţionează. Ele presupun, cu imensa greutate a experienţei lor în aspectele naturale,
că va servi binelui individului să fie stabilizat conform ex-perienţei
iniţiale.
Că
acest ajutor poate deveni o capcană crudă, un fel de condamnare pe viaţă într-o
închisoare portabilă, este o eventualitate atât de îndepărtată de procesul
evoluţiei, atât de recentă în istoria animalelor, încât există puţine resurse
în natura noastră care să uşureze situaţia. Există totuşi câteva. Există
nevrozele şi celelalte boli mintale pentru a proteja persoanele de-private de
confruntarea directă cu realitatea de nesuportat. Există o calmare care preia
durerea dincolo de limita suportabilului. Moartea-i eliberează pe alţii, cel
mai adesea pe cei a căror puternică nevoie infantilă de grijă maternă i-a
însoţit până la vârstă medie sau la bătrâneţe, iar persoana care juca rolul de
figură maternă pentru ei se retrage, fie murind, fie fugind cu o secretară sau
în orice alt fel, lăsând persoana depen-dentă lipsită de orice speranţă de a
găsi un nou sprijin şi incapabilă să trăiască cu golul interior şi exterior, pe
care persoana care acum lipseşte îl umplea.
Unei
persoane cu o copilărie îmbogăţită deplin, persoană care este în continuare
probabil să fie îmbogăţită şi de viaţa ei în derulare, piederea unei partener
stabil nu echivalează cu a pierde „totul” la nici o vârstă. Sinele lui sau a ei
nu este un vas gol dependent de altcineva pentru substanţă sau motivare.
Întregul sine adult va suferi, îşi va regrupa forţele pentru a se adapta
schimbării, poate chiar într-o peri-oadă de retragere.
În
culturile evoluate, precum şi în multe din cele civilizate, există ajutoare
rituale pentru procesul doliului (plângere comună, ceremonii, privegheri,
întruniri), şi în mod special când cultura nu cuprinde o procedură exactă
pentru noua viaţă a supravieţuito-rului şi nici nu se dictează vreuna de către
cerinţele continue ale copiilor sau altor persoane dependente, există adeseori
o perioadă de timp alocată pentru redi-recţionare care este suportată de către
societate. Purta-rea de haine negre sau albe sau a vreunui alt semn distinctiv
de a fi în afara jocului, în afara culorilor vieţii, cum s-ar zice, marchează
spiritele în crisalidă şi cere recunoaşterea societăţii, precum şi indulgenţa
ei.
Faptul
că mintea civilizată s-a preocupat şi a diminuat funcţionarea acestor moravuri
de la forma lor evoluată la exagerări groteşti necorelate cu nevoile reale sau
le-a eliminat cu totul, nu alterează integrita-tea şi integralitatea originii
lor. Nici stabilizatorii simţului continuum nu ezită să compenseze nevoile mem-brilor
acelor culturi cu soluţii inadecvate sau absente pentru doliu. Cât despre toate
celelalte exigenţe, pro-duce cel puţin protecţia unei boli sau a unui accident,
dacă nu se iveşte o oportunitate mai bună pentru peri-oada de reabilitare.
Măsura
dezechilibrului cauzat de o schimbare din mediul unei persoane depinde,
bineînţeles, de măsura în care a fost capabil să-şi dezvolte potenţialul
înnăscut pentru echilibru şi măsura reparaţiei o urmează îndeaproape."
Extras din cartea Conceptul Continuum - scrisa de Jean Liedloff, tradusa de Claudia Neacsu.
Cartea se poate achizitiona de pe site-ul http://www.cuibarel.ro
Foarte interesant ce e scris in acest articol ca prezentare a cartii. Este foarte adevarat ca primii 7 ani ai copilariei determina evolutia noastra ca adulti si conditionarile pe care le preluam din comportamentul adultilor. Tot intr-o carte am citit ca primii 18 ani sunt ca un sac pe care noi ii umplem si restul vietii ne chinuim sa-i golim.
RăspundețiȘtergereImi place articolul asta, e adevarat si valabil pentru toata lumea.
RăspundețiȘtergere