Cu permisiunea autoarei postez si aici pe blog un articol minunat, care sper sa deschida multe porti ale sufletelor!
Sursa: http://www.viata-medicala.ro/*articleID_6213-dArt.html
Autor: Dr. Maria DRAGOTĂ | 28 Decembrie 2012
Naşterea cât mai puţin traumatizantă, într-un
mediu relaxant şi familiar, chiar şi în apă, contactul imediat între mamă şi
nou-născut, alăptarea naturală precoce – sunt concepte promovate de dr. Michel Odent încă de acum jumătate
de secol şi răspândite pe tot globul. Despre acestea – în documentarul semnat
de dr. Maria Dragotă.
Majoritatea
femeilor nasc la spital, rata operaţiilor cezariene la cerere este în
creştere alarmantă, în foarte multe ţări. Naşterea a devenit din ce în
ce mai tehnicizată, mai „industrializată“. Corpul femeii este considerat
o maşină, spitalul – o fabrică, iar copilul – un produs, care trebuie
„livrat“ cât mai repede, căci doar suntem în secolul vitezei.
Intervenţiile sunt agresive: membranele rupte artificial, travaliul
indus cu perfuzii ocitocice, mama şi fătul monitorizaţi permanent. După
ce se naşte copilul, cordonul ombilical e tăiat imediat, fără a se
aştepta delivrarea placentei, nou-născutul este preluat, spălat,
înfăşat, apoi lăsat singur într-un pătuţ. Dacă s-a născut prin
cezariană, aproape sigur va „beneficia“ de biberon, în locul sânului
matern, iar în cazul fericit al unei naşteri normale, se va întâlni cu
mama sa după un timp care poate însemna câteva ore. Desigur, sunt şi
excepţii.
Ce-i de făcut? Avem exemplul practicii medicului francez Michel Odent,
care de o jumătate de secol promovează principiile sănătoase ale
naşterii, preluate şi aplicate în maternităţi din întreaga lume. Cu
acestea a avut rezultate spectaculoase la Pithiviers.
Mediul naşterii
În societăţile primitive, femeile obişnuiau să se izoleze pentru a
naşte. Singurele persoane care puteau să asiste erau mama, o mătuşă sau
altă mamă cu experienţă. Apoi, naşterea a fost tot mai socializată şi
mai controlată cultural. Mediul naşterii a rămas în cea mai mare parte
feminin, până după mijlocul secolului XX, când mai mulţi factori au dus
la masculinizarea acestuia. În primul rând, au fost instruiţi medici de
specialitate (obstetricieni, anestezişti, neonatologi), majoritatea
bărbaţi. Apoi, brusc, s-a răspândit doctrina participării tatălui la
naştere, în ţările industrializate. Şcolile de moaşe au început să
accepte elevi de sex masculin. În acelaşi timp, multe aparate
electronice sofisticate au fost introduse la locul naşterii (tehnologia
fiind un simbol masculin).
Masculinizarea mediului naşterii este principalul factor care a dus la
scăderea numărului femeilor care nasc copii numai datorită eliberării de
hormoni naturali („cocktail de hormoni ai iubirii“)? Dr. Michel Odent
sugerează că răspunsul este concentrat pe înţelegerea mai bună a
proceselor fiziologice din timpul perioadei perinatale. Este convins că
cel mai bun mediu posibil pentru naştere este acela în care nu e nimeni
în jurul femeii, ori doar o moaşă, dar cu experienţă şi tăcută, sau o doula,
percepută ca o figură maternă. Pe vremuri, moaşa era persoana care
controla evenimentul şi, de asemenea, agentul mediului cultural ce
transmitea convingeri şi ritualuri, utilizând o mare diversitate de
proceduri (dilatarea manuală a colului uterin, compresia abdomenului,
plante). Un pas important în socializarea naşterii a avut loc odată cu
naşterea la domiciliu, relativ recentă în istoria noastră. Comparaţiile
internaţionale sunt valoroase, deoarece modificarea mediului naşterii în
ţările industrializate, deşi un fenomen global, nu a avut loc simultan
şi la aceeaşi viteză. Primul loc în rândul ţărilor în care
masculinizarea a început mai devreme şi s-a dezvoltat cu viteză mare
este ocupat de SUA. La celălalt capăt al spectrului, procesul a fost
amânat în ţări precum Irlanda, Olanda, Rusia. Michel Odent afirmă că
există o asociere între masculinizarea mediului naşterii şi ratele
ridicate ale intervenţiilor obstetricale, în special operaţii cezariene.
Pentru a o interpreta, ar trebui să se ţină seama de faptul că, în
anumite medii culturale specifice, efectul inhibitor al unui mediu
masculin ar putea fi mai puternic decât în
altă parte – de exemplu, o regiune din sudul Italiei, influenţată de
culturile arabe, în care ratele operaţiei cezariene cresc vertiginos.
Putem afirma că dificultăţile la naştere sunt legate de gradul de
masculinizare a mediului? Procesul a fost iniţial o consecinţă a lipsei
de interes faţă de nevoile de bază ale femeilor aflate în travaliu şi
ale nou-născuţilor, a ignorării proceselor fiziologice. Dr. Odent
concluzionează: dacă acum o jumătate de secol s-ar fi explicat că toate
situaţiile asociate cu eliberarea de adrenalină şi cu stimularea
neocortexului tind să împiedice procesul naşterii, istoria ar fi luat o
altă direcţie; dacă ar fi fost înţeles faptul că femeia în travaliu are
nevoie să se simtă în siguranţă, dar nu observată, rolul specific al
moaşei ar fi fost mult mai uşor de interpretat şi acceptat; dacă
teoreticienii din anii ’70 ar fi ştiut că eliberarea de adrenalină este
„contagioasă“ şi că un om care îşi iubeşte soţia poate elibera hormoni
de stres la momentul nepotrivit, ar fi fost mai precauţi înainte de se
ajunge la participarea de rutină a tatălui la naştere. Dacă
obstetricienii ar fi anticipat că utilizarea monitorizării fetale
electronice continue e percepută de femeile în travaliu ca o modalitate
de a observa funcţiile corpului şi stimulează neocortexul, ar fi putut
anticipa rezultatele multor studii, ce indică faptul că efectul constant
şi semnificativ al acestor invenţii noi a fost creşterea ratelor
operaţiilor cezariene.
În contextul secolului XXI, semnele „demasculinizării“ mediului naşterii sunt deja vizibile: fenomenul doula
a luat dimensiuni globale, oferind şansa redescoperirii moaşei
autentice. Prioritatea este să reconsiderăm şi să respectăm nevoile de
bază ale femeilor în travaliu şi ale nou-născuţilor. „Demasculinizarea“
naşterii nu ar trebui să fie obiectivul principal, ci consecinţa unei
mai bune înţelegeri a proceselor fiziologice din perioada perinatală,
spune dr. Odent.
Tatăl nu trebuie să asiste la naşterea copilului său
Pentru mulţi bărbaţi, participarea la naşterea propriului copil este o
ocazie memorabilă şi emoţionantă. Cu toate acestea, dr. Michel Odent
afirmă că prezenţa tatălui la naştere poate duce la necesitatea unei
cezariene sau la travaliu mai lung, mai dureros şi mai complicat,
deoarece femeia simte anxietatea partenerului şi devine nervoasă,
încetinind producerea ocitocinei. Sosirea pe lume a copilului ar fi mai
simplă şi mai rapidă dacă femeile ar fi lăsate singure doar cu o moaşă.
Mediul ideal pentru naştere nu implică bărbaţi. În opinia specialistului
francez, prezenţa partenerului la naştere poate distruge atracţia
sexuală din cuplu şi conduce la transformarea relaţiei într-una de
prietenie sau chiar la divorţ. Unii bărbaţi ajung să sufere de un
echivalent masculin al depresiei postnatale sau chiar de tulburări
mintale după o astfel de experienţă.
Doula
Astăzi, în multe ţări, majoritatea femeilor nasc ajutate de înlocuitori
farmacologici ai hormonilor secretaţi în mod normal în travaliu, ce
blochează eliberarea substanţelor naturale şi nu au efecte
comportamentale, deoarece nu penetrează bariera hemato-encefalică (de
exemplu, anestezie epidurală, ocitocină sintetică). În plus, multe femei
aleg să nască prin cezariană. Efectele pe termen lung ale acestei
situaţii trebuie să fie luate în considerare în termeni de civilizaţie,
consideră dr. Odent. Nevoile de bază ale femeilor aflate în travaliu
sunt ignorate. În opinia sa, această lipsă de interes este acum mai mare
decât oricând, în epoca cezarienei elective. Acest fenomen nou,
dezvoltat iniţial în Italia şi în oraşele din America Latină, este
răspândit azi peste tot în lume. Un cunoscut profesor de obstetrică de
la Londra susţine că mărimea creierului uman reprezintă principala
provocare pentru procesul naşterii şi că cezariana este o soluţie
tehnologică pentru rezolvarea „conflictului dintre necesitatea de a
gândi şi cea de a alerga“. Există o lipsă de înţelegere a motivaţiei de a
studia factorii de mediu care pot facilita procesul naşterii. În acest
context, noţiunea de doula a apărut brusc şi s-a dezvoltat în Marea Britanie. În mod ideal, o doula
a dat naştere ea însăşi, fără nicio medicaţie şi fără nicio
intervenţie; este o mamă cu experienţă sau bunică. Multe femei simt
nevoia să se bazeze pe o figură maternă înainte de a naşte, în timpul
travaliului şi după. Fenomenul doula apare ca o renaştere a
profesiei de moaşă, punând în legătură femei ce aparţin mai multor
generaţii, şi este expresia nevoilor esenţiale ale femeilor gravide, ale
celor aflate în travaliu şi mamelor care alăptează. Mişcarea doula
a început în SUA, unde moaşele au dispărut aproape complet, şi a
pătruns în alte ţări, în care au supravieţuit, dar rolul lor a fost
modificat dramatic de protocoalele şi reglementările asociate cu
industrializarea naşterii.
Necesitateadoulei şi
a moaşei autentice poate fi interpretată din perspectiva fiziologiei.
Anumite situaţii, în care neocortexul – care ar trebui să fie în repaus
în timpul travaliului – se activează (de exemplu, când femeia se simte
observată) pot inhiba procesul naşterii. Aşadar, viaţa privată,
intimitatea, sentimentul de siguranţă sunt nevoi de bază ale gravidelor.
Perspectiva fiziologică ne ajută să înţelegem de ce de-a lungul
vremurilor, peste tot în lume, femeile au avut întotdeauna tendinţa de a
naşte aproape de mama lor sau de altă mamă cu experienţă ori bunică.
Figura maternă induce siguranţă, explică dr. Odent. O doula
trebuie să fie capabilă să discute despre subiecte precum ecografii,
vaccinări, să comunice informaţii de bază despre sarcină, naştere şi
alăptare, să aibă noţiuni de prim ajutor în obstetrică.
Rolul apei în travaliu
Dr. Michel Odent a introdus la Pithiviers piscine cu apă, descoperind
beneficiile acestora în travaliu. Scufundarea în apă la temperatura
corpului tinde să faciliteze procesul naşterii
Publicitate
pentru
un interval limitat de timp (una-două ore), fapt confirmat prin
observaţii clinice şi rezultatele unui studiu suedez randomizat
controlat: femeile care intră în baie la dilataţia colului de cinci
centimetri sau după au un travaliu scurt şi o nevoie redusă de
administrare de ocitocină şi analgezie epidurală. Imersia duce la o
redistribuire a volumului de sânge (spre torace), care stimulează
eliberarea de peptid natriuretic atrial. Efectul inhibitor al acestuia
asupra activităţii hipofizei posterioare este lentă. La femeia în
travaliu, efectul descris este precedat de unul analgezic, asociat cu
niveluri mai mici de hormoni de stres şi eliberare crescută de
ocitocină.
Prima
recomandare practică a doctorului Odent este de a acorda importanţă
momentului în care femeia în travaliu intră în piscină – ideal la
dilataţia colului de cinci centimetri. A doua este evitarea planificării
naşterii în apă. Femeia care a planificat astfel naşterea poate fi
prizoniera proiectului ei şi este tentată să rămână în baie în timp ce
contracţiile devin mai slabe, cu riscul de a prelungi etapele a doua şi a
treia ale travaliului. Temperatura apei trebuie să nu depăşească 37°C
(temperatura corpului mamei).
Prima oră
Prima oră este, fără îndoială, una din fazele critice în viaţa
fiecăruia din noi. Toate grupurile umane au deranjat procesele
fiziologice în acest interval de timp, prin intermediul credinţelor şi
ritualurilor. Mediile noastre culturale sunt într-o mare măsură formate
de la începutul interacţiunii mamă–nou-născut. Prima oră după naştere
poate fi privită dintr-o multitudine de perspective complementare. Dr.
Michel Odent a alcătuit un catalog al acestora, pentru a demonstra
dimensiunea reală a subiectului. Copilul trebuie să respire,
să-şi utilizeze brusc plămânii, ceea ce implică, în special, că inima
trebuie să pompeze sânge în circulaţia pulmonară. Hormonii eliberaţi de
mamă şi făt în timpul primelor două etape ale travaliului nu sunt încă
eliminaţi în timpul primei ore după naştere şi au efecte comportamentale,
roluri specifice în interacţiunea ulterioară mamă–nou-născut.
Hormonul-cheie implicat în fiziologia naşterii este ocitocina. Efectele
sale mecanice au fost bine cunoscute – stimularea contracţiilor uterine
pentru naşterea copilului şi delivrarea placentei; a celulelor
mioepiteliale ale sânului pentru reflexul de ejecţie a laptelui. Prange
şi Pedersen au demonstrat efectele comportamentale ale ocitocinei în
1979 – injectarea acesteia direct în creierul femelelor de şobolan
virgine a indus un comportament matern. Concluzia a sute de studii
efectuate ulterior: ocitocina este un hormon altruist tipic, implicat în
orice faţetă a iubirii. După naşterea copilului
şi înainte de delivrarea placentei, femeile au capacitatea de a ajunge
la cel mai înalt nivel posibil de ocitocină. Ca în orice alte
circumstanţe (de exemplu, actul sexual sau alăptarea), eliberarea de
ocitocină este foarte dependentă de factorii de mediu: este favorizată
dacă este cald (astfel încât nivelul de adrenalină să fie cât mai scăzut
posibil), dacă mama nu are nimic altceva de făcut decât să simtă
contactul cu pielea copilului şi să-l privească, fără nicio distragere a
atenţiei. În prima ore după naştere, în condiţii fiziologice, vârful de
ocitocină este asociat cu un nivel ridicat de prolactină („hormonul
maternităţii“). Aceasta este situaţia cea mai tipică pentru inducerea
dragostei faţă de copii. Ocitocina şi prolactina se completează
reciproc. În plus, estrogenii activează receptorii de ocitocină şi
prolactină. Copilul, ca şi mama, eliberează endorfine în procesul
naşterii.
Unul din
efectele eliberării adrenalinei este faptul că mama este atentă atunci
când copilul se naşte. De asemenea, copilul are propriile mecanisme de
supravieţuire şi în timpul contracţiilor puternice expulsive eliberează
hormoni proprii din familia adrenalinei. Noradrenalina permite
adaptarea la privarea de oxigen fiziologică specifică în această etapă a
naşterii: copilul este alert, cu ochii larg deschişi şi pupilele
dilatate. Contactul vizual este o caracteristică importantă de la
începutul relaţiei mamă–copil. Adrenalina şi noradrenalina au un rol
important în interacţiunea dintre mamă şi nou-născut.
Cunoştinţele actuale cu privire la efectele comportamentale ale
hormonilor implicaţi în procesul naşterii ne ajută să interpretăm
noţiunea de „perioadă sensibilă“, introdusă de etologi. Aceştia au fost
primii oameni de ştiinţă care au susţinut că, în ceea ce priveşte
ataşamentul mamă–nou-născut la păsări şi mamifere, există o perioadă
scurtă dar crucială imediat după naştere, care niciodată nu se va
repeta. Harlow a studiat, în special, procesul de ataşament între
primate. Importanţa abordării etologice este în curs de
dezvoltare, după descoperirea efectelor comportamentale ale hormonilor
implicaţi în procesul naşterii. Un studiu etologic al primei ore după
naştere la om este dificilă, deoarece procesele fiziologice sunt
perturbate de rutină. Nou-născutul este în mod natural programat să
găsească sânul şi să sugă în timpul primei ore după naştere,
iar în condiţii fiziologice mama este încă într-un anumit echilibru
hormonal, instinctiv ştie cum să ţină copilul. Apoi este loc pentru
educaţie, imitaţie şi tehnică. Cât este în uter, fătul primeşte
substanţe nutritive în mod continuu prin intermediul cordonului
ombilical. Imediat după naştere, copilul trebuie să se adapteze metabolic
la o sursă discontinuă de hrană. La naştere, copilul este steril, iar o
oră mai târziu este colonizat de milioane de germeni. Mediul germenilor
mamei îi este deja familiar şi prietenos, deoarece mama şi copilului au
aceiaşi anticorpi IgG, deci bacteriologic nou-născutul are
nevoie urgentă de a fi în contact cu o singură persoană – mama. Consumul
de colostru contribuie la stabilirea florei intestinale ideale.
În uter, fătul nu a avut posibilitatea de a experimenta diferenţele de temperatură, iar mecanismele de termoreglare
nu sunt încă mature la naştere; atenţie la cazurile de hipertermie
maternă în timpul travaliului, induse de o anestezie epidurală sau o
baie prea fierbinte. Imediat după naştere, are loc adaptarea la gravitaţie,
dintr-o dată nervul vestibular transportă la creier o multitudine de
impulsuri de la canalele semicirculare, utriculă şi saculă.
Abordarea etnologică:
cele mai multe culturi perturbă primul contact dintre mamă şi copil în
prima oră după naştere, din cauza unor credinţe (colostrul ar fi
contaminat sau dăunător pentru copil etc.) sau ritualuri: scăldat,
înfăşatul strâns, piercingul urechilor la fetiţe etc. Cu cât e mai mare
nevoia socială de agresiune şi capacitatea de a distruge viaţa, cu atât
mai intruzive sunt ritualurile şi credinţele din jurul naşterii.
Abordarea obstetricală:
în societăţile moderne, controlul cultural al naşterii este în cea mai
mare parte unul medical. Studiile prospective randomizate controlate
efectuate în maternităţi compară diferite moduri de a „gestiona“ a treia
etapă a naşterii, în care singurul obiectiv este evaluarea riscurilor
de hemoragie postpartum. Toate protocoalele de cercetare utilizează o
definiţie negativă a „conduitei expectative“ (de exemplu, neutilizarea
de droguri uterotonice şi neclamparea cordonului ombilical). Factorii
care pot facilita eliberarea de ocitocină nu sunt incluşi în protocoale.
Rezultatele acestor studii au dus la practica injectării de rutină a
substanţelor ocitocice la toate mamele, foarte devreme în travaliu.
Rolul moaşei: moaşa
autentică nu este prizoniera ghidurilor şi protocoalelor stricte, ci
protejează procesele fiziologice. Imediat după naşterea copilului,
principala preocupare este eliberarea de către mamă a unui vârf de
ocitocină, necesar pentru delivrarea în siguranţă a placentei şi pentru
relaţia cu nou-născutul. În acest stadiu, după o naştere în condiţii
fiziologice, mama este încă într-o anumită stare de conştiinţă specială,
ca şi când ar fi „pe altă planetă“, deoarece neocortexul ei este mai
mult sau mai puţin în repaus, de aceea trebuie să nu fie deranjată în
timp ce are contact vizual şi cu pielea copilului. Ea poate fi distrasă
dacă se simte observată sau ghidată, dacă cineva vorbeşte, sună
telefonul sau este aprinsă brusc lumina etc.
Sănătatea primordială
Contează cu adevărat modul în care ne-am născut şi ce se întâmplă cu
noi în prima oră după naştere? Desigur, susţine dr. Michel Odent, care,
în cadrul centrului pe care l-a înfiinţat la Londra, a colectat date din
studii pentru a susţine teoria că naşterea şi evenimentele din prima
zi au efecte profunde în viaţa fiecăruia dintre noi. Aceste studii
corelează evenimentele din „perioada primordială“, de la concepţie până
la un an de viaţă, cu evoluţia sănătăţii, socială, psihologică, fizică
de mai târziu din viaţă. Medicul francez susţine că există dovezi
ştiinţifice care explică modul în care se dezvoltă capacitatea de a
iubi, printr-o interacţiune complexă a hormonilor secretaţi în timpul
multor experienţe de dragoste şi interacţiune umană strânsă – relaţii
sexuale şi concepţie, naştere, alăptare, chiar o masă împreună cu cei
dragi. S-a dovedit că ocitocina şi vasopresina influenţează o serie de
forme de comportament social, inclusiv afilierea, agresiunea şi
reproducerea.
Naşterea ca la Pithiviers
Ce este special la naşterea la Pithiviers? O întrebare care i s-a pus
frecvent lui Michel Odent. Răspunsul este: travaliul îşi urmează cursul
fiziologic natural, femeile nasc în poziţia care le e cea mai comodă
(cel mai adesea pe vine), într-o „salle sauvage“ cu atmosferă
prietenoasă, moaşele joacă un rol important, mamele au un contact
prelungit cu copiii lor, există piscine cu apă caldă pentru relaxare
etc. Dar Pithiviers era mai mult decât suma părţilor, crede cel care a
promovat aceste concepte. Reprezenta o atitudine, credinţa în
potenţialul instinctiv al fiinţelor umane şi în cunoştinţele înnăscute
ale femeilor de a naşte. Încuraja spontaneitatea şi mai ales libertatea,
umaniza naşterea. Iar consecinţele pozitive nu au întârziat să apară şi
modelul a fost multiplicat.
Pentru a ieşi din situaţia critică în care ne găsim în domeniul
naşterii, a venit timpul să punem pe primul loc necesităţile
personajelor principale din acest proces – mama şi copilul, crede dr.
Michel Odent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu